Jumaat, 19 Oktober 2012

Tiada Tajuk

Aku tidak tahu apa yang aku ingin luahkan di sini. Di setiap pelosok mindaku mempunyai cerita. Tidak tahu bagaimana untuk aku hamburkan intipati emosiku di sini satu demi satu.
Ataupun seolah - olah setiap persoalan atau cerita yang bermain diminda ini meronta - ronta ingin keluar menjadi perkataan atau penulisan.

Mungkin akan keadaan emosi aku yang stabil. Dan jika emosiku tidak stabil, aku bisa mengatur setiap perkataan untuk aku luahkan di sini. Dalam keadaan emosi tidak stabil itu aku paksa otak dan hati aku untuk keluarkan perasaan itu ke dalam bentuk tulisan.

Dengan sedikit sentuhan deria mendengar yang disuap oleh iringan lagu sentimental yang dipasang dan juga sebatang rokok yang dihisap, aku mampu keluarkan perasaan di ruang ini dengan tersusun.

Tetapi tidak serupa sama sekali apabila kita berkongsi cerita atau meluahkan perasaan terhadap seseorang.
Jika di sini, hanya perkataan yang menerajui minda para pembaca untuk mengetahui sesebuah perasaan itu seterusnya pembaca cuba untuk berimaginasi dan membayangkan apa yang disampaikan.


Tetapi jika kita bertentang mata dengan seseorang untuk meluahkan perasaan, kita menyampaikan perasaan tersebut dengan intonasi suara dan 'body movement' seiring dengan jalan cerita yang disampaikan.

 Maka perasaan atau apa yang kita rasa itu sampai kepada para pendengar dengan jelas.
Ada satu jalan untuk menyampaikan sesuatu selain menulis. Iaitu memaparkan sebuah lagu yang benar - benar kena dengan situasi kita. Habis.

Tiada ulasan: