Isnin, 11 Oktober 2010

ada perubahan sedikit kot

Memikirkan apa isu terkini yang ingin dikongsi.
Terus mencari idea agar post kali ini lebih menarik.
Masa terus berlari tetapi untuk mencari idea apa yang hendak dikongsi memakan masa.

Maklumlah banyak masa lapang untuk hari ini.

Dah boleh mula agaknya.

"cewah macam artikel dalam majalah mastika tak?"

Bulan ini buat pertama kalinya aku tidak mengaudit buku kewangan perbelanjaan harian aku.
Buat apa nak catat wang keluar masuk kewangan kita,rasa leceh kan.
Ada baiknya.Dari situ kau tahu berapa jumlah wang yang kau belanja untuk bulan itu.

Keperluan dan kehendak kau.

Tetapi minda aku sudah bertukar ke arah lain.
Aku sudah tahu berapa jumlah anggaran perbelanjaan untuk satu bulan setelah berbulan lamanya mencatat wang keluar masuk harian aku.

Tetapi aku ada alasan lain.

Mungkin dengan tidak mencatat wang keluar masuk tersebut aku sebenarnya tidak terlalu berjimat dan terikat ataupun dengan lebih tepat sekali iaitu 'berkira sangat'.

Perkara ini menjadikan kita terlalu terikat dengan penjimatan wang tersebut dan membuatkan kita kedekut untuk diri sendiri.
Walhal diri kita terlalu letih akan setiap proses hidup yang berjalan tanpa henti ini.
Berikan keselesaan kepada diri kita maksudnya makan dan minum yang cukup.
Maklumlah sebagai pelajar,banyak aktiviti yang harus dilakukan.

Namun aku mengambil jalan lain dan lari daripada perkara tersebut.
Alhamdulillah aku berjaya menyenangkan hati aku.

Aku tidak lagi untuk terlalu menyimpan dan sekarang aku berbelanja mengikut gerak hatiku.
Rakan-rakan terdekat turut merasainya.

Aku teringat akan kata-kata rakanku iaitu

"Gaji kita rm3000 bukan sepenuhnya hak milik kita,Allah S.W.T sudah tetapkan rezeki masing-masing dan sebahagian daripada gaji itu adalah hak milik orang lain"

Aku setuju kata-katanya.
Ini adalah cerita aku.Maksudnya pendapat aku untuk post kali ini.
Mungkin pendapat anda berbeza dan tidak sekepala dengan aku.
Tidak mengapa lah kerana aku faham lain orang lain pendiriannya.

p/s : Jangan kedekut






Tiada ulasan: